Friday, July 31, 2009

sedikit luahan

31 July 2008 - setahun yg lalu.
aku masih mempunyai kehidupan yang sempurna seperti org laen. Bukan la sekarang ni tak sempurna bezanye aku hilang seseorang. Tempat aku bermanja.
aku masih ade abah. Mcm tak percaya, hampir setahun. Kini aku 'anak yatim'.
Tapi pada ketika ini, tarikh ini dan waktu ini tahun lalu. Tempat ku di Wad3, HTJ Seremban. Menjaga abah yang sedang sakit. Mase ni aku tunggu mak n adik beradik aku datang. Oh-hari tu aku nye turn jage abah berseorangan.
Borak2 dgn abah, aku bace novel. Belikan abah air ice lemon tea supaya dia tak rase mual. Sempat aku suapkan dia sebiji anggur, tapi de muntahkan balik. Sepanjang hari dia muntah. Naek lembik badan abah, tak makan langsung. Then dia mengadu,
"saket betul kepala abah ni dik..mane emak? x sampai lagi ke dorg dr kampung"...
aku ade gak paksa abah makan, tapi dia ckp tak mampu nk telan. Nurse dtg bwk tray, sekeping roti bodoh n secawan susu. Abah sikit pon tak selera. Aku pandang lagi la-
Petang skit, baru sume dtg. Sedara mara dtg melawat serta teman2 rapat abah.
Sedih betul aku mase tu, abah aku yg sihat n kuat tibe2 lemah mcmtu. Org yg selalu back up aku. Selalu selamatkan aku dr akak2 n abg2 aku. Selalu manjakan aku, melayan saket kepala sedih aku n masalah aku.
Malam tu aku sempat sapukan vicks kat dada n belakang abah. Tak boleh bernafas n asek batuk. Sempat cium dahi dia-sempat salam tangan dia. Sambil cakap
"adik balik dulu ye abah, esok adik dtg tau"
rupanya..itulah terakhir aku pandang mata dia n dia pandang aku. Terakhir dia berborak dgn aku sebelum dia koma pada pagi 1/8/2008 jam 3am.
sedih sgt....
aku xpnah lupe cara dia ajar aku tulis nombor 8. Aku masih igt cara dia sisirkan rambut aku nak pergi sekolah. Aku tak pernah lupe untuk salam cium tangan n cium pipi dia setiap kali aku nak pergi kerja. Aku tahu, aku lebihkan abah dari mak. Sebab aku anak abah-aku rapat dgn dia. Ape2 dia buat, dia nak cite. Aku org pertama yang dia cari.
Aku rindu dia paksa2 aku makan nasi.
Aku rindu senyuman dia. Aku rindu suara dia marah aku sebab aku merayau bawak keta tanpa lesen sampai 4-5pagi.
Aku rindukan maggi goreng yang dia buat bila dia lapar tgh2 malam.
Aku rindu bila dgr dia gaduh2 ngn mak psl wrestling.
Aku rindu tgk dia potong bawang untuk masak nasi lemak tiap2 pagi.
Aku rindu nak dgr dia puji aku "comel anak abah hari ini"
aku hilang dia. Bermakna aku hilang separuh nyawa n jiwa aku.
Sumpah Demi Allah-Aku rindu abah.
Sumpah juga, airmata aku akhirnya meleleh ketika menaip entry ni.
abah, adik love you. adik miss you. adik need you-so much indeed.
[damailah kau di sana. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman. Amin]

2 comments:

  1. sedih.... :(

    u make me cry too...

    sabar yeee

    ReplyDelete
  2. thanks zack_U

    kite tgh sabar ni..

    ReplyDelete