Friday, October 2, 2009

Lari-lari lari aku lari

semalam aku MC-

kepala pusing. Ok, p lah klinik kesihatan. So amik giliran cam biase, org sgt ramai.

Then kena naek aras dua plak, xpnah2 mcmtu. Selalu biase je... da smpi sane, tunggu lagi. LALUAN DEMAM & KES H1N1. Dah la sebelum tu aku salah letak kad. Patut la pelik, sume warga emas. Aku sorg je yg muda belia *perasan*...

Ngn muke selambe, aku amik lek kad aku tu. P la ke tempat yg betul. Tunggu lam 15 minit. Baru la, jururawat da panggil name aku, aku masuk la.

Ok, doktor check tekanan darah. Good!
Check denyutan nadi lak.. muke de pelik.. tanye aku mcm2 la sume. Ok, then aku jawab la selalu pening2 n pitam.

terus de kuarkan dua borang hijau. Aku mang tak tau tu borang ape...

doktor : ok, dua borang ni. Adik p tingkat 1 kat tempat check darah kat sane. Kat pintu masuk.
pastu g bilik 14 tuk check jantung.

aku : check darah? check jantung? apakah?????

so jururawat tu tulis2 n terangkan la sikit sal check darah. De kate kne tunggu result baru dtg naek aras 2 tu balik.. aku pon ok la... ngn muka sikit konpiden n seriau, p bilik 14. Check jantung.

hoo-nurse2 kat situ baek n sporting, tapi aku sgt.....adoi sgt malu di stu. Malas aku nk cite cmne kena check jntung. P mang kena wayar2 tu bagai. Result de pon aku tak paham..mcm graf2 tu kan...(sape yg pnah check jntung pon tau cmne care de kan?)

terus p cri bilik check darah. Oh ye, wafi menemankan aku ke klinik..mase aku trun check jantung. De da start bising2..apesal hari tu mcm2 lak aku kena.

sampai bilik 1 tu, aku tgk ade brader muke ganas kat kaunter. Aku bg la dua2 borang hijau tu. De pon cakap la..

brader : kena amek darah ni, nak buat hari ni ke atau esok? lau hari ni darah awk kena simpan lam peti ais dulu, esok pagi baru hantar hospital. Resultnye 14 hari kemudian.. so mcmne? x kisah la ikut awk la nk buat bile. Cuma buat hari ni, simpan peti air la..pk la dulu..

aku : ha???amek darah?... *aku otak x pk panjang kan?aku pndang muka wafi*.. then aku cakap kat brader tu "haa...jap ye..bincang"..

wafi da bising2 suh blah..sebab de tau aku nye jenis x leh tgk darah n amek darah..confirm aku flat punye. Dahla x makan2 n minum lg mase tu.

aku : cik, sy amek esok je la. boleh kan? *berbunga2 sebab terlepas*

brader : oh cmtu plak.. ha suka hati la.

aku : oh..terima kasih.. *terus aku blah ke pintu* senang hati..

brader : ehhhh...tunggu dulu, tapi satu lagi ni kena amek skang. Bab doktor nk skang.. result de hari ni gak dapat. sebab makmal kat aras 2..

aku : oh my god!!!!

(wafi da jeling maut di situ oke!)

aku ngn jantung yg bdebar2, masuk la. Adoila, aku benci tol amik2 darah ni. BUkan sebab takut saket ke ape. Tak kesah, p aku tgh x sedap badan. Takut aku flat... aku duduk, tgk brader yg ganas tu gak yg amek darah aku. Dalam tu ade sorg lg yg tunggu turn nak amek darah. akak tu cuak2 jek.

aku : banyak ke nak amek?

brader : xde la *sambil tunjuk silinder kecik*

aku : besarnye jarum..mesti saket.
brader : tak saket la.. *muke ganas*

aku x pndang, bile de da spu aku ngn ubat sejuk tu..terus cucuk..erkkk..saket oke. The best part brader tu leh salah cucuk. Tak jmpe urat. Dua kali, siap jarum da masuk dalam tu..de adjust2 kedudukan jarum tu (korg yg da rase, pasti tau kot...)

ok, sile gelak. Muka aku sgt serik mase tu. Pasangan yg nak kawen tu muka cuak abes. Aku nampak wafi muke de garang gila...

Ok, settle. Satu picagari penuh darah aku. De masukkan dlm silinder kecik pastu berplastik..dah ckp terima kasih. Aku blah..

wafi pndang muka aku smbil bebel2.. oh ye, aku da nk pitam. De tarik aku duduk kat kusi, smbil bebel lagi..ade hati nak p naek aras 2.. ke makmal.

dia : dah tau xleh amek darah, degil. Dari td lg patutnye dah boleh balik. G klinik swasta, tibe2 plak hari ni mcm2 la kena check. Itu la ini la...degil..bla bla bla...

terus de bwk aku g keta. Aku tutup mata sebab bpinar.. japg de gelakkan aku kaw2..yee, sy sgt lurus bendul..

dia : kesian nye dgn de ni, tak smpi hati nk gelak..tapi nk gelak gak la...*gelak kuat2*..kenape lah rosz ni lurus bendul sgt. Tak salah td blah terus..ni tak...*bebel2*...

oh..sadis

tempat kena cucuk

darah ku

borang2 n result dr check jantung tu

muke serik

akhirnye..lebam!

balik tu aku terus la tido- bangun2 mak n akak aku bising sebab aku lari. Heeee-confirm doktor tu tunggu aku.

(aku bwk balik ngn borg2 tu n darah tu skali. T nak tanam terus)

sorry, aku x terdaya tuk amek darah lg. Agknya lau aku buat dua2 semalam, pensan kat citu gak. Pasni aku x nk lg dah. Nak jage kesihatan betul2...

Padan Muke aku!!!

3 comments:

  1. amek darah pun takot...aper la tu belom kira beranak nta2 pengsan..hahaha

    ReplyDelete
  2. bukan takut lah. x suke..haaa-

    :P

    ReplyDelete
  3. hahahaha..ye ke bukan takot...

    ReplyDelete