Tuesday, August 4, 2009

4 Ogos 2009

Neway congrats tuk ofismate yg dapat baby boy pagi tadi-Ieda.
Hari ni genap setahun dah Abah pergi. So far life aku ok je, juz kdg2 terpaksa berhadapan dgn emosi mak- Aku paham keadaan dia.
Tinggal dia je. Sbg anak- nak2 plak perempuan, bongsu n masih belum berkahwin. Mak memang mengharapkan aku di sisi dia. Sebab aku pikir aku hanya ada dia je skang ni, tu aku ade di umah seremban.
Walaupun selalu bertekak, aku x pnah cube salahkan dia even menda tu aku tau bukan salah aku. Ah, xpelah. Dia mak aku kan.. bia kan ape yg dia tak puas hati tu. Dia luahkan, atleast kurang sikit beban dia tu. Maybe penat melayan kerenah cucu2 yg lasak kat umah tu.
Bila aku fikirkan balik-semua ni ade hikmahnya. Buatkan aku lebih matang bila berbicara bersama adik beradik yg lain. Tak aku nafikan jarak aku n adik beradik lain agak jauh... tapi normal lah if kena sound ngn abg2 n kakak2 aku. Aku spesis degil sikit sape tak risau lau adik sendiri kuar balik rumah lewat malam. Tu untungnya ade abg2 n kakak2 yg da berusia 40an/30an. Dorg suka m'ingatkan aku-
Sebab tu lah, setiap ape je perkara yg aku buat. 1st things on my mind is- MAK. 2nd adalah arwah abah, Bleh bygkan x keadaan tu?
Bagi aku, mak adalah segala2nya. Family aku-adik beradik aku. Aku bukan x pnah kena marah teruk. Sampai aku down, tp aku fikir dorg wat semua ni sebab sygkan aku. Alhamdulillah, hubungan kami adik beradik sekeluarga amat rapat-bila aku susah, dorg always tolong aku. Bsyukur sgt sbb dlm dorg marah2 aku, dorg tetap care. Normal lah kan? semua org pon mcmtu kan. Saling bantu membantu. Abg long selalu pesan aku benda yg same-
Jd ank/adik yang baik. Hormat mak abah, adik beradik laen. Ape2 berlaku, jgn sikitpun ketepikan adik beradik. Bawak2 berbincang jgn ikutkan sgt hati yg marah. Igt asal usul jgn lupe diri-solat paling penting.
Yup, aku x lupe asal usul aku. Alhamdulillah belum lg, aku mengaku aku dr keluarga yg biasa je. Org seremban-n9. Org kampung kata mak aku, btul la kan? Asal usul tu lah paling penting. once lupe asal usul, aku yakin. Takkan ke mane lh kite, nak2 plak lupe mak ayah sendiri- yelah sebab dah lupe diri. Aku harap2 jgnla aku mcmtu... yelah, kite tak tahu kan ape akan jd mase akan dtg. Tuhan sentiasa menguji.
Makin lama,makin kejap masa berlalu- La ni dah Ogos, pastu September dan seterusnya. Tup2 da 2010. Ape agknya jadi masa tu kan? Panjang ke umur aku? Sempat ke aku nk hidup sampai tahun depan?...
cumanya kat sini jgn la sekali2 lupakan org tua kita. Hargailah mereka selagi mereka masih ada, jgn sia2kan. Stakat gaduh2 skit tu pandai2 la nak handle (mcm aku diam aje). Jangan nnti org tu dah takde baru nak menyesal- tak ada gunanye.
(sangat saket badan+tak cukup tido+PMS)

No comments:

Post a Comment