Thursday, August 12, 2010

Tindakan Kabinet keputusan bijak.

Tindakan Kabinet keputusan bijak.

KUALA LUMPUR 11 Ogos
Tindakan kerajaan menarik balik langkah menyenaraihitamkan kenderaan pesalah-pesalah trafik untuk sementara waktu adalah keputusan bijak dalam menangani isu tersebut.
Malah, tindakan itu juga menunjukkan kerajaan prihatin tentang desakan pelbagai pihak berhubung bebanan yang terpaksa ditanggung masyarakat apabila berdepan masalah nama disenaraihitam oleh pihak berkuasa.
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, tindakan kerajaan yang dianggap bijak dan terbaik itu menunjukkan Pemuda UMNO berjaya dalam usahanya membantah saman ekor.
"Pemuda UMNO berterima kasih kepada kerajaan kerana bertindak balas terhadap bantahan yang disuarakan kami sebelum ini.
"Cuma kami berharap perkara ini dapat dimansuhkan selepas ini atau diganti dengan sistem lain yang lebih mesra pengguna," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas keputusan Kabinet yang bersetuju menarik balik tindakan menyenaraihitamkan kenderaan buat sementara waktu bermula hari ini hingga 28 Februari tahun depan.
Ini bermakna, mereka yang dikenakan notis saman boleh membayar secara penuh atau ansuran dalam tempoh kelonggaran tersebut.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, Jemaah Menteri mengambil keputusan itu setelah mengambil kira dan mempertimbangkan aduan, rayuan serta rungutan orang ramai mengenai tindakan senaraihitamkan kenderaan.
Sementara itu, Pengerusi kempen anti saman ekor (KASE), Datuk Mahfuz Omar menganggap pengumuman itu satu berita gembira buat kumpulannya yang berusaha untuk menghapuskan saman ekor.
"Ini satu berita baik, bagi saya suara kami telah didengari oleh kerajaan. Walaupun ia dilakukan untuk sementara waktu namun, pengumuman itu adalah berita gembira.
"Selepas ini kami akan meneruskan lagi KASE sehingga kerajaan menghapuskan saman ekor yang dilihat membebankan rakyat," katanya.
Beliau yang juga Naib Presiden Pas menambah, KASE menganggap tindakan menyenarai hitam pesalah trafik adalah bertentangan dengan perlembagaan negara.
Jelasnya, sepatutnya pesalah trafik dihadapkan ke mahkamah dahulu sebelum namanya disenaraihitam oleh polis atau Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)

No comments:

Post a Comment